3 miesiące temu kupiłem w sklepie ekspres do kawy. Kilka dni temu przestał działać. Nie chcę go reklamować u producenta z tytułu gwarancji, gdyż na jej podstawie przysługuje mi jedynie naprawa (to wynika z jej treści). Słyszałem, że mogę reklamować takie urządzenie u sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową. Ta opcja bardziej mi odpowiada, bo będę mógł zażądać jego wymiany na nowy. Słyszałem również, że jest jakiś termin, w którym muszę poinformować sprzedawcę o awarii, bo inaczej nie będę mógł zażądać od niego wymiany. Chciałbym się dowiedzieć jaki to jest termin?
Odpowiedź: Taki termin wynika z art. 9 ust. 1 Ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 141, poz. 1176 z późn. zm.). Zgodnie z jego postanowieniami kupujący traci uprawnienia przewidziane w art. 8 wspomnianej ustawy (m. in. możliwość żądania wymiany towaru na nowy), jeśli przed upływem 2 miesięcy od stwierdzenia niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową (czyli zauważenia tego, że ekspres się popsuł) nie zawiadomi o tym sprzedawcy. Co ważne, aby nie uchybić temu terminowi wystarczy wysłać sprzedawcy zawiadomienie o usterce przed jego upływem.
DW